Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سیدحسن سعادت مصطفوی سال ۱۳۱۵ در قائن به دنیا آمد و هنگامی که ۱۲ سال داشت ساکن تهران شد. او که عالِم‌زاده بود، در ۲۹ سالگی به درجه اجتهاد رسید، ازدواج کرد و ساکن محله نیاوران شد. او سال‌ها امام جماعت مسجد جامع نیاوران بود و همین محبوبیت و مقبولیت موجب شد وقتی جوانان انقلابی کاخ نیاوران را تسخیر کردند، جز به سرپرستی حجت‌الاسلام سعادت مصطفوی رضایت ندادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینگونه شد که شبانه، حکم ریاست کاخ از سوی امام و دفتر نخست‌وزیری بازرگان صادر شد. 

مصطفوی در این باره می‌گوید: ۶ سال سرپرستی کاخ را بر عهده داشتم و سعی کردم کاخ را سالم نگه دارم، به همین دلیل هر کسی را به داخل راه نمی‌دادم؛ حتی خودمان بیرون می‌خواستیم برویم می‌گفتیم دو مأمور ما را می‌گشت که چیزی از کاخ بیرون نرود. ما در اطراف کاخ محدوده‌ای تعیین کردیم و با آیت‌الله مهدوی کنی هماهنگ کردیم که هیچ کمیته‌ای نتواند به آنجا وارد شود. اول کامرانیه، اول مرز ما بود که ماشین‌ها را نگه می‌داشتند، اسلحه را می‌گرفتند و راهی‌شان می‌کردند و از آن طرف هم کاشانک آخر محدوده ما بود و سربازانی که داشتیم همه مسلح بودند و از نخست‌وزیری جواز اسلحه داشتیم. کاخ اسلحه زیادی داشت که هیچ کمیته‌ای نداشت، حتی جلیقه‌های ضدگلوله و سلاح‌های پیشرفته هم داشت که همه این‌ها را ما حفظ کردیم.

رئیس کاخ نیاوران پس از پیروزی انقلابی اسلامی، پیرامون گنجینه موجود در کاخ توضیح داده است: جدا از ۷۰۰ کیلو طلا، یک کشتی طلا در دفتر شاه بود که متعلق به ۶۰۰ سال پیش بود کلکسیون سکه‌های فرح بی‌نظیر بود که الان در بانک مرکزی نگهداری می‌شود، این سکه‌ها از ماقبل تاریخ، هزاره اول و دوم و همه سلطنت‌های مختلف را شامل می‌شد. یک تابلویی یهودی‌های صهیونیست به شاه هدیه داده بودند که برلیان بود، قیمتی نتوانستیم برای آن تعیین کنیم! زمانی که می‌خواستیم اینها را به بانک مرکزی یا جای دیگری تحویل دهیم،‌ می‌ترسیدم. خودم برای بار اول همراه گروه رفتم که در بانک مرکزی به زیرزمینی رفتم که تا چشم کار می‌کرد آیینه و شیشه و طلا، اقسام کلاه‌های سلطنتی، ‌تخت طاووس، قلیان‌های کار شده ناصرالدین شاه و جواهرات خانواده پهلوی، مدال‌های شاه، شمشیرها و قلاف‌ها نگهداری می‌شد.

کاخ نیاوران پس از تسخیر | عکاس: میشل ستبون

جمال شاه‌حسینی، از کارمندان بازنشسته کاخ نیاوران هم پیرامون تسخیر این مجموعه می‌گوید: روز ۲۲ بهمن دو تانک مقابل کاخ نیاوران ایستاده بود. با یکی از بچه‌های نیاوران (اکبر بشرویه) که بعدها شهید شد، آمدیم عکس‌های شاه را با تصاویر امام تعویض کردیم. گارد جاویدان شاهنشاهی هم به ما تیراندازی نکرد. بعدش که کاخ را تسخیر کردیم، گاردی‌ها می‌ترسیدند با لباس نظامی فرار کنند، به آن‌ها لباس شخصی دادیم تا بتوانند از کاخ خارج شوند. در سال ۱۳۶۵ درهای کاخ موزه نیاوران به روی عموم باز شد و اولین امین اموال کاخ هم احمد نیاورانی از کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد شد.

علی گرجی، از شاهدان عینی تسخیر کاخ نیاوران پیرامون این اتفاق می‌گوید: آن زمان ۱۶ سال داشتم و بعدها مسئول یگان حفاظت کاخ صاحبقرانیه شدم. ما آمار کاخ نیاوران را داشتیم و وقتی پرچم داخل کاخ افراشته نبود، یعنی شاه نیست. چند روز قبل از ۲۲ بهمن، گارد جاویدان با تانک جلوی کاخ مستقر شد اما روز ۲۲ بهمن، کاخ از اعضای درباره خالی بود و نیروهای گاردی هم از ما خواستند تا کمکشان کنیم و با لباس غیر نظامی فرار کنند. بعدش هم حاج آقا مصطفوی امام جماعت مسجد نیاوران با حکم امام، مسئول کاخ شد و تمام درها را بست تا چیزی غارت نشود.

در ادامه، برخی عکس‌های به‌جا مانده از روزهای نخستین انقلاب اسلامی در کاخ نیاوران را مرور می‌کنیم.

۲۳ بهمن ۱۳۵۷ ؛ یک تانک مقابل ورودی کاخ نیاوران | عکاس: گابریل دووال کارمندان کاخ نیاوران در روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۵۷ در کاخ نیاوران تهران | پرتره محمدرضاشاه را با تصویر امام خمینی جایگزین کردند | عکاس: آلن دژان یکی از تلفن‌های طلا در کاخ نیاوران در دستان حجت‌الاسلام سیدحسن سعادت مصطفوی | عکاس: الکس بویی تمرین تیراندازی انقلابیون در کاخ نیاوران | عکاس: آلن دژان ۲ دی ۱۳۵۸ ؛ یکی از نیروهای انقلابی مشغول نگهبانی از کاخ سبز در مجموعه نیاوران | عکاس: الکس بویی کد خبر 653567 برچسب‌ها خبر ویژه تاریخ انقلاب اسلامی ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر ویژه تاریخ انقلاب اسلامی ایران کاخ نیاوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۶۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی

به گزارش صدای ایران از یورونیوز فارسی،سازمان جهانی عکاسی، برندگان جوایز عکاسی بین‌المللی سونی ۲۰۲۴ را اعلام کرد.

ژولیت پاوی، عکاس فرانسوی، برای مجموعه عکس‌هایش از پیشگیری اجباری از بارداری و عقیم‌سازی ناخواسته زنان گرینلند، جایزه بهترین عکاس سال را دریافت کرد.

پروژه عکاسی او به بررسی فصلی تاریک از تاریخ گرینلند می‌پردازد که در آن زنان اسکیموی گرینلند، یا «اینوئیت‌ها»، تحت یک برنامه کنترل بارداری غیرارادی قرار گرفتند.

دبیرخانه رقابت‌های امسال جشنواره عکس سونی، بیش از ۳۹۵ هزار عکس از بیش از ۲۲۰ کشور و منطقه جهان دریافت کرد. این رقم بیشترین تعداد عکس فرستاده شده در تاریخ برگزاری این رقابت‌ها محسوب می‌شود.


پروژه پیشگیری اجباری از بارداری و عقیم‌سازی ناخواسته زنان گرینلند، ژولیت پاوی
عکس ایکس‌ری از یک آی‌یو‌دی در بدن زن ساکن گرینلنN
مقامات دانمارکی بین سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۷۵ برنامه‌ای را برای پیشگیری اجباری از بارداری زنان گرینلند وضع کردند.

این برنامه شامل کاشت تقریباً ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه جلوگیری از بارداری (IUD) در رحم زنان و دختران اسکیموی اینوئیت بود که برخی از آنها تن‌ها ۱۲ سال سن داشتند.

خانم پاوی در پروژه مستند خود از فرمت‌های مختلف عکاسی شامل مناظر شهری نووک، اشعه ایکس، عکس‌های آرشیوی و پرتره‌ها برای افزایش آگاهی در مورد خشونت علیه زنان اینویت و عواقب روانی وحشتناک این کارزار دولتی استفاده کرده است.


نووک، مرکز گرینلند Juliette Pavy/Hors Format
خانم پاوی از بین ۱۰ فینالیست در رده عکاسی حرفه‌ای انتخاب شد و جایزه ۲۵ هزار دلاری را به همراه تجهیزات عکاسی سونی و فرصتی برای ارائه یک مجموعه جدید از آثار در نمایشگاه جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۵ دریافت کرد.


سالا مایور (اتاق نشیمن)، سیوبهان دوران
اتاق نشیمن به سبک فیلیپینی

در رقابت‌های بخش معماری و طراحی، سیوبهان دوران با پروژه مستند سالا مایور مقام اول را به دست آورد.

در این مجموعه عکس‌ها، تصاویری صمیمی از عمارت‌های تاریخی و آبا و اجدادی در فیلیپین توسط عکاس گرفته شده‌اند.

اتاق نشیمن اصلی، معروف به «سالا مایور»، یک نقطه کانونی در زندگی شهروندان فیلیپینی است که معماری و سبک زندگی مردم محلی را به نمایش می‌گذارد.

پروژه هزار بریدگی، سوجاتا ستیا
سوجاتا ستیا در بخش بهترین خلاقیت با پروژه عکس «هزار بریدگی» جایزه مقام اول را به خود اختصاص داد.

پروژه عکس هزار بریدگی

این پروژه آزار خانگی را در جوامع جنوب آسیا روایت می‌کند و در آن با الهام از روش شکنجه باستانی آسیایی «لینگچی» (مثله کردن آهسته یا مرگ با هزاران بریدگی روی پوست) ماهیت دوره‌ای از آزار و سوء‌استفاده به تصویر کشیده شده است.


پرتره‌ها دارای بریدگی‌هایی هستند که نشان‌دهنده جراحت مداوم روح افراد تحت آزار است. این پرتره‌ها روی کاغذ نازک چاپ شده‌اند تا نماد شکنندگی باشند.


پژواک‌های کندو، ماهه الیپ
ماهه الیپ در بخش محیط زیست با پروژه عکاسی «پژواک‌های کندو» مقام نخست را به دست آورد.

کندوداران در مکزیک
این پروژه تاثیر مسمومیت غم‌انگیز زنبور‌های ملیپونا را، که برای مردم مایا مقدس هستند، در شهر کامپچه در جنوب مکزیک به تصویر می‌کشد.

هدف عکاس مطابق انچه او گفته است، نشان دادن اهمیت زنبور‌ها برای جوامع بومی و تهدیداتی است که آنها از سوی صنعت کشاورزی با آن روبرو هستند.


پروژه «منطقه قربانی»، ادو هارتمن
ادو هارتمن در بخش منظره‌ها با پروژه عکاسی مستند «منطقه قربانی» مقام نخست را به دست آورد.

محل آزمایشات هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی در قزاقستان
محل آزمایشات هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی در قزاقستان EDDO HARTMANN/The Sony World Photography Awards ۲۰۲۴
وی در این مجموعه یک منطقه دورافتاده از قزاقستان به نام «پولیگون» را بررسی کرده است که زمانی محل تاسیسات اصلی آزمایشات هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی سابق محسوب می‌شد.

این تصاویر با استفاده از یک دوربین فرو سرخ گرفته شده‌اند تا تهدیدی را تداعی کنند که به همان اندازه برای چشم انسان نامرئی است: تشعشعات ناشی از انفجار‌های هسته‌ای.

پروژه پدر و پسر، والری پشتاروف
والری پشتاروف با مجموعه عکس‌های پروژه «پدر و پسر» مقام اول را در بخش پرتره به دست آورد.


این پروژه پیوند عاطفی بین پدران و پسران را بررسی می‌کند و لحظه‌ای قدرتمند را به تصویر می‌کشد که آنها پس از سال‌ها یا حتی دهه‌ها جدایی دست یکدیگر را می‌گیرند.

در فرهنگ‌های مختلف در بلغارستان، گرجستان، ترکیه، ارمنستان، صربستان، و یونان، این کار نشان‌دهنده بیان عاطفی و حفظ فرهنگ مشترک است.

دنیا‌های معلق، اوا برلر
اوا برلر با پروژه «دنیا‌های معلق» در بخش حیات وحش و طبیعت مقام نخست را کسب کرد.

دنیای تار عنکبوت
این عکاس در پروژه خود بر شبکه‌های تار عنکبوت تمرکز کرد و بدینگونه خلاقیت‌های تصادفی هنرمندانه‌ای را در آنها یافت؛ در جهان‌های سست و ناپایداری که معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

تصاویر برگزیده سونی در سال ۲۰۲۴ در نمایشگاهی به همین نام در سامرست هاوس لندن برای عموم به نمایش درآمده‌اند.

این نمایشگاه تا روز ۶ مه ۲۰۲۴ ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • علی‌اکبر قربان شیرودی را می‌شناسید؟
  • حواله خودروی جانبازان هم‌قیمت خانه در نیاوران
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی
  • سلاح‌ های جدید کلاشینکف، آسمان را تسخیر می‌کنند (+عکس)
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان